antara sayur yg paling byk khasiat nye :)

assalamualaikum !!!
yeah tadi syera merayap rayap kt google .. pastuh syera cri pasal bender nie .. hihi smbil bacer tuh .. syera share sikit kt korang pasal khasiat yg bagus tuk kisihatan kiter en en .. hihi.. syera copy je info nie untuk share ngn korang .. hih jom lah bace :) tips nie tuk baby taw .. saper yg ader adek bwu lahir boleh lah bgy drg mkn niee .. nty cepat besar .. sayur nie pun bagus tuk kiter jugak heheh ...



UBI KELEDEK
  • Kurang kalori berbanding ubi kentang, lebih manis dan penuh dengan vitamin C, beta keroten dan fiber.
  • Mampu meningkatkan tahap imun, mengurangkan risiko kanser kolon dan mengurangkan kolesterol.
  • Banyak kajian menunjukkan keledek adalah sayur yang paling berkhasiat. Lebih berkhasiat daripada brokoli, bayam dan lobak merah.
  • Umur untuk diperkenalkan : Lebih kurang 6 bulan. Ubi keledek merupakan antara makanan pertama bayi yang terbaik.

CILI BENGGALA

  • Cili benggala amat tinggi dalam kandungan vitamin C dan merupakan sumber vitamin dan mineral lain. Kandungan vitamin C nya adalah 190% lebih daripada apa yang diperlukan badan setiap hari.
  • Cili benggala merah juga amat tinggi kandungan vitamin A.
  • Manis dan rangup, kegemaran kanak-kanak. Potong dan cicah dengan sos kegemaran kanak-kanak.

BAYAM

  • Bayam sangat berkhasiat berbanding sayuran yang lain. Penuh dengan vitamin C, beta keroten, zat besi, kalsium, folate, vitamin B6, riboflavin, niasin dan thiamin.
  • Antara makanan yang terbaik untuk meningkatkan pengambilan zat besi di kalangan bayi/kanak-kanak.
  • Umur untuk diperkenalkan : 8-10 bulan.

BROKOLI

  • Secawan brokoli yang telah dimasak mengandungi kalsium yang sama dengan 4 ounz susu, vitamin C seperti sebiji buah oren, dan sangat kaya dengan vitamin A. Brokoli juga mengandungi vitamin B1, B2, B3, B6, zat besi, magnesium, potassium, dan juga zink. Tinggi kandungan fiber tetapi kurang kalori.
  • Brokoli dengan khasiatnya dapat meningkatkan tahap imun, membina tulang yang kuat dan pelbagai lagi.
  • Umur untuk diperkenalkan : 8-10 bulan (dimasak dan dijadikan puri)

  • hihi lepas ni nyk2 lah mkn sayur2 nie kayh hiih .. bye bye assalamulaikum:P

2 ulasan:

cx's berkata...

yeah!! *lompat2 smbil tepuk tgn . hehe slmt kembali syera!! pewitt.. nk ngorat boleh? *tetibe

syeraheenim berkata...

heheh ngorat ?? boleh boleh . tapi syera dah ader bb haha

kalau anda rajin anda tekan lah , saya sgt hargai nya :D